• تاریخ انتشار : 1403/08/06 - 09:11
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 104
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

گفت و گو با محمد مهدی گل بخش، دارنده ی مدال برنز حیطه همگرایی شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان

محمد مهدی گل بخش شرکت در حیطه ی هم گرایی در علوم پایه را به کسانی که به دنبال استدلال و علت فرآیندها هستند توصیه کرد و به هدف گذاری در ابتدای مسیر المپیاد تاکید کرد .

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز رشد استعدادهای درخشان، در پی موفقیت تیم دانشگاه علوم پزشکی تهران در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان با 20 مدال رنگارنگ و 10 دیپلم افتخار بر آن شدیم که گفت و گویی با یکی از مدال آوران این دوره داشته باشیم.
 
 
 محمدمهدی گل‌بخش هستم. دانشجوی پزشکی ورودی ۱۴۰۰
 
در چه حیطه ای شرکت کردید و موفق به کسب چه عنوانی شدید؟ در حیطه همگرایی علوم پایه و مدال برنز انفرادی و طلای گروهی را در کنار هم گروهی هایم جمیل ندیمی، امیرحسین طوافی، امیرمحمد شکوهی در دوره ۱۶ کسب کردم.
 
 لطفا به دانشجویان علاقمند به حیطه همگرایی در علوم پایه توضیحاتی در خصوص این حیطه بدهید؟ این حیطه از المپیاد حالت استدلال محور و تحلیلی دارد و  هر سال یک موضوعی مشخص میشود و مرتبط با آن موضوع مثلا دیابت، دانشجوها باید مقاله بخوانند و اطلاعات به روز درباره آن موضوع کسب کنند.
 
در ابتدای کار با خواندن مقالات سیستماتیک یک دید کلی درباره موضوع و فرآیندهای دخیل در آن کسب میشود و بعد مقالات مطالعات سلولی مولکولی و حیوانی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و کمتر وارد فاز بالینی می شویم. تقریبا به همین خاطر این المپیاد به اسم همگرایی در علوم پایه نام‌گذاری شده است. دروسی مثل بیوشیمی، سلولی مولکولی، ایمونولوژی، فیزیولوژی از جمله دروسی هستند که در تحلیل این مقالات و درک درست آنها کمک می کنند. این حیطه فضای آزادی داره ودر واقع مطالعه در هر زمینه ای می تواند به شما کمک کند. این نکته هم اضافه کنم که مقالات انگلیسی هستند و ترجمه نمی شوند. سوالاتش در ۴ دسته بندی است: طراحی نقشه مفهومی از ادغام کردن چند مقاله با موضوعات مشابه به هم، فرضیه سازی، طراحی مطالعه و تحلیل داده
 
غربال درون دانشگاهی و مرحله ی 2 تشریحی و مرحله ی ۱ حالت پاسخ کوتاه و سوالات صحیح و غلط و تستی دارد. آزمون‌ها سنگین هستند و زمان زیادی سر جلسه هستید. مرحله غربال ۴ ساعت بود. مرحله ۱، ۳ ساعت بود، مرحله ۲ یک قسمتش ۴ ساعت و قسمت بعدش ۳ ساعت و نیم در مجموع ۷ ساعت و نیم بود. همینطور افراد برتر در مرحله ی 2 جدا از بحث مدال یا دیپلم بخش انفرادی وارد مرحله گروهی هم می شوند و بعد از گروه‌بندی، در روز مسابقه پروپوزال و پاورپوینتی برای موضوعی که به آها ارائه شده در مدت ۸ ساعت درست می کنند و فردای آن روز پاورپوینت را ارائه می دهند.
 
 چه شد که وارد مسیر المپیاد شدید؟ دروس پزشکی دارای درصد بیشتری از دروس حفظی نسبت به تحلیلی است. همینطور مواقعی پیش می‌آید که دلیل اثرگذاری یک فرایند توضیح داده نمی‌شود و صرفا گفته می‌شود که وجود داره! خود من اینطوری خیلی با مسائل کنار نمی آیم. هم خیلی نمی‌توانم مطلب حفظ کنم. بدتر اینکه برای آن مطلب دلیلی هم وجود نداشته باشد.
 
 این المپیاد فضای استدلال محوری داشت و دقیقا دنبال علت فرآیندهای مختلف بودیم که برایم جالب بود. به صورت کلی هم المپیاد دانشجویی باعث می شود از فضای روزمرگی و صرف درس دانشگاه بیرون بیایی و در موضوع مورد علاقه ات اطلاعات کسب کنی.
 
آیا سال های پیشین هم در المپیاد شرکت کرده بودید؟ المپیاد آموزش پزشکی را یک دوره سرکلاس‌ها رفتم ولی تقریبا مطالعه‌ای برای مرحله غربال درون دانشگاهی نداشتم. آن حیطه از  المپیاد هم فضای جالبی داشت و مفیدی یاد می‌گرفتیم. 
 
 از تجربه ی خود در آزمون انفرادی و گروهی بگویید، در کدام آزمون موفق تر بودید و چرا؟ نمی‌توانم بگم کدام موفق‌تر بودم ولی از عملکرد "خودم" توی انفرادی رضایت بیشتری دارم‌. مدال انفرادی بر اساس مجموع نمره مرحله ی ۱ (۴۰ درصد) و مرحله ی 2 (۶۰درصد) تعیین می شود. نمره مرحله ی ۱ من از میانگین قبول شده‌ها در مرحله ۱ که ۱۲۰ نفر هستند پایین‌تر بود. ولی مرحله ی 2 را خیلی خوب دادم و به خاطر نا امید نشدن و حفظ استمرار حتی اگر روزی نیم‌ساعت بود از خودم راضی‌ام.
 
فرآیند المپیاد را چگونه ارزیابی کردید؟ آیا توصیه ای برای تغییر در مراحل المپیاد دارید؟ توصیه‌ای برای تغییر مراحل الان به ذهنم نمی رسد اما درباره فرآیند به نظرم تعداد قبولی‌های غربال درون دانشگاهی نباید توسط وزارت برای هر دانشگاه تعیین شود. دانشگاه ما توی حیطه همگرایی در علوم پایه ۱۰۰ نفر بودیم و خبر دارم دانشگاه دیگری ۱۷ نفر بودند و به هر دو دانشگاه ۱۵ نفر سهمیه تعلق گرفته است در حالی که شاید تعداد افراد بیشتری از دانشگاه ما شایسته حضور در مراحل بعدی باشند. بنظرم در مرحله غربال درون دانشگاهی باید یک نمره توسط تیم برگزاری همان دانشگاه مشخص شود و هر کس که حداقل نمره را کسب کرد بتواند در مرحله ی 1 شرکت کند.
 
همزمانی مراحل المپیاد خللی در دروس دانشگاهی تان ایجاد نکرد؟ برای خود من تقریبا هیچ تداخلی ایجاد نکرد و به نظرم خیلی زمان گیر نیست. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که نباید بگذارید مطالب یکجا جمع بشود و با مطالعه مستمر حتی اگر روزی نیم ساعت باشد تا حد خوبی می توانید آمادگی کسب کنید.
 
آیا شرکت در المپیادهای دانشجویی را به دیگر دانشجویان پیشنهاد می کنید؟ اول باید دلیل داشته باشید که چرا میخواهید المپیاد را شرکت کنید. بعد حسابی درباره ا ‌ش اطلاعات کسب کنید. منابع و نحوه آزمون‌هاش و صرف اینکه "آره اسمش المپیاد هست بریم شرکت کنیم" نباشد. چون اگر دوست نداشته باشید، مسیر طولانی است و واقعا اذیت می شوید و بالاترین مدال‌ها را هم که کسب کنید فکر می‌کنید وقتتان به بطالت گذشته. اگر شرایطی که پیش تر توضیح دادم با خودتان طی کردید و همه چیز اوکی بود بله شرکت کنید.
 
کلاس های آمادگی برای المپیاد مرکز رشد استعدادهای درخشان را چگونه ارزیابی می کنید؟ کلاس‌ها فوق‌العاده بودند و منتورها هم زیاد بودند و همگی هم پاسخگو بودند و اطلاعات بالایی داشتند. از طرفی شکل دادن بحث سر کلاس یا در گروه فضای مجازی بین اعضای تیم باعث شد از بقیه ی بچه‌های تیم که همگی سطح بالاتری از من داشتند یاد بگیرم.
 
منتور حیطه ی شما چه کسی بود و حضور منتورها را چگونه ارزیابی می کنید؟ محمدتیموری، کسری پیراهش، ساناز بردبار، موژان فروزندگان، مهدی صاحبی، یلدا یاقوتی، آیلین جعفری، امیرحسین قاسمی، رضا ابراهیمی و پیام رودباری. استاد شهریار پناهی هم در این مسیر به ما کمک می‌کردند.
 
حضور منتورها واقعا کمک کننده بود و هم سوالات ما رو جواب می‌دادند و پیگیر بودند و هم نکات مشاوره‌ای و علمی که شاید به ذهنمان نمی‌رسید را به ما می‌گفتند. این کمک‌ها در مرحله گروهی خیلی خیلی نمود داشت. کلا ۴ نفر بودیم اما همه منتورها و استاد پناهی پیگیر وضعیت ما بودند، جلسه می‌ذاشتند و بهمون کمک می‌کردند.
 
در پایان اگر صحبتی دارید لطفا بفرمایید.
 
صحبتم بازم بیشتر درباره هدف شرکت در المپیاد است. قبل از اینکه وارد بشید و شروع کنید یه چرا از خودتون بپرسید. خیلی مهم هست. مدالش واقعا اهمیتی نداره. ممکنه یکی مرحله ی 1 هم قبول نشود و خوشحال باشد. یکی طلا کسب کرده باشد و ناراحت باشد که شرکت کرده است.
 
 
 
 محمدمهدی گل‌بخش  از به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و نظرات ارزشمندت درباره المپیاد همگرایی در علوم پایه سپاگزارم . نکات مهم و دقیقی را مطرح کردید که می تواند به دانشجویان علاقمند خیلی کمک کند.
 
فضای استدلال‌محوری و تحلیلی المپیاد که توضیح داید، قطعاً چالشی اما جذاب به نظر می رسد، خصوصاً برای کسانی که دنبال کشف علت‌ها و فرایندهای مختلف هستند. اطلاعاتی که درباره آزمون‌ها و مراحل مختلف ارائه دادید، بسیار جامع و کاربردی بود.
 
همچنین، ارزش حضور منتورهای دلسوز و هم‌تیمی‌های خوب کاملاً مشخص است و می تواند در روند یادگیری و موفقیت تأثیر بسزایی داشته باشد.
 
از اینکه تجربه خودت را درباره اهمیت داشتن هدف مشخص در شرکت در المپیاد به اشتراک گذاشتی خیلی متشکرم، چون این امر باعث می شود که شرکت در المپیاد هم به یک تجربه یادگیری عمیق و بامعنی تبدیل شود.
  • گروه خبری : المپیاد,ریاست,رویدادهای علمی,جشنواره،مسابقه، کسب مقام,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 282363
مریم حیدری
تهیه کننده:

مریم حیدری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه